본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 논문의 목적은 화이트헤드가 제시하는 교육의 리듬을 토대로 교육의 원리와 과정 그리고 목적이 무엇인가를 규명하는 데에 있다. 이를 위해서, 교육은 자유와 규율이 반복적으로 작용하는 율동적 운동에 따라 이루어지는 활동임을 밝히고, 이러한 자유와 규율의 율동적 원리에 의해서 구성되는 교육의 리듬이 아름다움이라는 가치를 추구하는 과정을 통해 품격이 있는 인간을 기르는 일을 수행한다는 점을 드러내고자 한다. 연구의 전개 과정은 다음과 같다. 첫째, 교육은 자유와 규율이 반복해서 등장하는 율동적 운동의 원리에 따라 이루어지며, 이에 따라 본래적 자유 단계, 규율의 개입 단계, 궁극적 자유 단계와 같은 세 단계가 반복하여 나타난다. 둘째, 교육의 과정은 낭만화, 정밀화, 일반화 단계와 같은 교육의 리듬으로 구성되는데, 이러한 교육의 리듬은 아름다움이라는 가치를 추구하는 과정이다. 낭만화 단계에서는 아무런 이유 없이 아름다움에 대해 느낌을 느끼게 되고, 정밀화 단계에서는 아름다움의 이유를 분석하고 정당화하며, 일반화 단계에서는 아름다움에 대한 이유를 사상(捨象)하고 아름다움이라는 가치 그 자체를 향유하게 된다. 여기에서 교육의 원리에 해당하는 ‘자유와 규율의 율동적 운동’의 세 단계와 교육의 과정에 해당하는 ‘교육의 리듬’의 세 단계는 정확히 일치하며, 교육의 원리는 그대로 교육의 과정을 이루게 된다. 셋째, 교육의 목적은 품격이 있는 인간을 기르는 것인데, 품격이 있는 인간은 아름다움이라는 가치 추구를 통해 세상을 전체적인 안목으로 바라 볼 수 있는 전인을 의미한다. 화이트헤드가 교육받은 인간상으로 제시하는 품격 있는 인간은 궁극적으로 아름다움이라는 가치를 추구하는 전인을 의미하며, 이를 가능하게 하는 품격은 교육의 리듬이 제시하고 있는 낭만화, 정밀화, 일반화와 같은 세 단계가 자유와 규율의 반복적 운동을 함으로써 기를 수 있는 것이다.

This paper aims to clarify the principles, processes, and purpose of education based on the rhythm of education presented by Whitehead. In this context, education is an activity carried out based on a rhythmic movement in which freedom and discipline work repeatedly, and the paper intends to reveal that the rhythm of education composed by these rhythmic principles of freedom and discipline performs the work of raising decent human beings through the pursuance of the value of beauty. The development process of the study is as follows. First, education is carried out in accordance with the principle of a rhythmic movement in which freedom and discipline appear repeatedly. Thus, three steps, namely, the original free stage, the discipline intervention stage, and the ultimate free stage, appear repeatedly. Second, the education process consists of rhythms of education such as the romantic, elaborate, and generalization stages, which are the processes of pursuing the value of beauty. You perceive the feeling of beauty for no reason in the romantic cartoon stage, the reason for beauty is analyzed and justified in the precise stage, and the reason for beauty is constructed and the value of beauty itself is enjoyed in the generalization stage. Here, the three stages of the “Rhythmic Movement of Freedom and Discipline,” which correspond to the principle of education, and the three stages of the “Rhythm of Education,” which correspond to the education process, coincide exactly, and the principle of education constitutes the education process as it is. Third, the purpose of education is to cultivate a person of style, which refers a whole person who can see the world from a complete perspective through the pursuit of the value of beauty. The elegant human being presented by Whitehead as an educated human image denotes the whole person who ultimately pursues the value of beauty, and the style that enables this can be cultivated by the repetitive movements of freedom and discipline, such as the romance, precision, and generalization suggested by the rhythm of education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
교육활동의 고유한 가치의 관점에서 ‘교사-정체성’ 개념 탐구 = A study on the concept of “teacher-identity” from the perspective of educational values inherent in teaching : in relation to the concepts of teacher-professionalism and teacher-agency : 교사-전문성 및 교사-행위자성 개념과의 관련 속에서 곽덕주, 남수민 p. 363-391

교사 행위주체성과 교권을 위한 연대적 실천 = Teacher agency and solidary practice for teachers’ rights : focusing on the structural capacities of teacher : 교사의 구조적 역량을 중심으로 곽태진 p. 393-415

루소에게서 『에밀』과 『폴란드정부론』 간의 거리 = The distance between Rousseau’s Émile and Considerations on the Government of Poland 김영희, 박찬영 p. 417-440

학습의 ‘주권성(sovereignty)’에 대한 철학적 탐색 = Philosophical inquiry on the “sovereignty” of learning : focusing on Levinas’ concepts of “insomnia” and “labor” : 레비나스의 ‘불면’과 ‘노동’ 개념을 중심으로 김태영 p. 441-475

학교 훈육에서 ‘교사 개입’의 교육적 정당화 재고 = Towards a justification of teacher intervention in school discipline : beyond the teacher intervention-student liberty dichotomy : 교사 개입과 학생 자유 간의 대립을 넘어서 김한별 p. 477-500

전통의 합리성과 교사의 권위 = The rationality of tradition : an implication for understanding of education and educational philosophy by Michael Oakeshott’s thought : 오우크쇼트 전통 개념에 비추어 본 교육과 교육철학 박주병 p. 501-526

화이트헤드의 교육의 리듬에 나타난 교육의 원리 = Principles of education in the rhythm of education in Whitehead : the acquisition of style through a rhythmic movement of freedom and discipline : 자유와 규율의 율동적 운동을 통한 품격의 획득 안수진 p. 527-547

다문화교육의 정치성 = The politics of multicultural education : Stanley Cavell and the question of self-knowledge : 스탠리 카벨과 자기지식에 대한 물음 이소영 p. 549-580

메리토크라시(meritocracy) 교육에 대한 스피노자(B. Spinoza)의 비판적 대응 = Spinoza’s critique of meritocracy in education 조나영 p. 581-602

관례의 본질적 의미와 교육적 의의 탐구 = A study on the essential meaning and educational significance of convention : focusing on the concept of “nomos” in ancient Greek thought : 고대 그리스 사상의 ‘노모스’ 개념을 중심으로 차영주 p. 603-627