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사람은 순간순간 언어적 요소와 비언어적 요소를 통해 서로 소통하며 살아간다. 소통을 통해 서로의 희로애락을 나누고 공유한다. 소통은 때로는 위로와 격려와 사랑과 축복과 같은 긍정의 결과로, 때로는 갈등과 염려와 분냄과 이별과 같은 부정의 결과로 나타난다. 그러기에 소통은 서로의 생각을 공유하고 나눔이라는 기계적 기능이 아니라 관계를 움직이는 생물이라 할 수 있다. 마찬가지로 설교는 설교자가 청중과 소통하는 통로이다. 설교자는 언어적 요소와 비언어적 요소를 포함하여 설교를 전달한다. 언어적 요소란 설교 본문을 연구하고 준비한 메시지를 회중에게 말(언어)로 전달하는 것을 의미하며, 비언어적 요소란 시각과 청각 정보를 자극하는 의사소통에 필요한 몸짓과 자세와 눈짓과 얼굴 표정과 스피치 방식과 같은 것들을 의미한다. 비언어적 요소들은 언어적 메시지를 보완하고 강화한다. 반대의 경우도 있으니, 화자의 비언어적 요소로 인해 청자가 메시지를 오해하여 갈등이나 분열이 발생하기도 한다. 이러한 현상은 설교에만 국한된 것이 아니라 의사소통이 이루어지는 모든 영역에서도 동일하게 발생한다. 특별히 설교는 개혁주의 예배의 핵심이라 할 수 있으며 설교자가 성경이라는 본질을 가지고 청중과 전적으로 소통하는 행위라는 의미에서 두 가지 요소는 더욱 중요하다. 더 나아가 두 가지 요소들은 목회의 성공과 실패를 좌우할 정도로 차지하는 비중이 절대적이다. 그래서 설교자들은 설교 본문 연구에 많은 에너지를 쏟는다. 그런데 안타까운 것은 원고만 잘 준비하면 회중은 자동으로 은혜를 받을 것으로 생각한다는 것이다. 그러다 보니 설교 준비에 비해 설교 전달과 설교 전달의 비언어적 요소는 등한시하는 경향이 지배적이다. 효과적인 메시지 전달을 위해 언어적 요소들이 강조되는 것과는 달리 비언어적 요소들은 외면받는 경향이 있다. 해박한 성경 지식이 좋은 설교의 전제 조건임에는 분명하지만, 회중을 설교에 집중시키고 준비한 메시지를 회중에게 충분히 전달하기 위해서는 비언어적 요소에 좀 더 관심을 가져야 한다. 본고를 통해 필자는 비언어적 요소에 대한 정의와 중요성 그리고 성경에 나오는 비언어적 요소와 그 효과에 관해 연구하며, 현대 설교자들이 준비하고 훈련해야 할 영역과 실제적 요소들을 추적하면서 비언어적 요소가 설교 전달에 미치는 영향에 대해 논하고자 한다.

Humans constantly communicate through both verbal and non-verbal elements, sharing emotions and experiences. Communication can yield positive outcomes such as comfort, encouragement, love, and blessings, or negative outcomes like conflict, anxiety, anger, and separation. Therefore, communication is more than a mere exchange of words; it is a dynamic force that shapes relationships. Preaching, similarly, is a means through which a preacher communicates with their audience, involving both verbal and non-verbal elements. Verbal elements in preaching include conveying a carefully prepared message based on biblical texts through spoken words. Non-verbal elements encompass gestures, posture, eye contact, facial expressions, voice modulation, and other forms of communication that engage the visual and auditory senses. These non-verbal cues enhance and reinforce the verbal message, making the delivery more effective. However, non-verbal elements can sometimes lead to misunderstandings, resulting in conflict or division within the congregation. This is a phenomenon not limited to preaching but is observed across all forms of communication. In Reformed worship, where preaching is central, both verbal and non-verbal elements are essential due to the holistic nature of communicating the Bible’s essence to the audience. These elements are vital to the success or failure of ministry, necessitating significant effort in sermon preparation. Despite this, there is a common misconception that a well-prepared sermon manuscript alone ensures the congregation receives grace. This belief often leads to the neglect of the sermon’s delivery and the non-verbal aspects involved. While verbal elements are often prioritized for effective message delivery, non-verbal elements tend to be underestimated. Despite the importance of thorough biblical knowledge for a compelling sermon, non-verbal communication deserves more focus to maintain audience engagement and fully convey the intended message. This paper aims to define and highlight the importance of non-verbal elements, explore their presence and effects in the Bible, and identify the areas and practical skills that contemporary preachers should develop. Ultimately, I discuss the significant impact of non-verbal elements on the effectiveness of sermon delivery.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
정통과 보편 사이에서 = Between orthodoxy and universality : a study of the tradition and liturgy of the Eastern Catholic Church : 동방 가톨릭교회 전통과 예전에 관한 연구 김형락 p. 7-32

예배와 문화의 관계모델 분석 = Analysis of relationship model between worship and culture : Robert Weber's blended worship in the light of the Nairobi Declaration : 나이로비 선언문에 비춰본 로버트 웨버의 블랜디드 예배 김승호 p. 33-60

아주사 부흥운동의 오순절적 예배 연구 = A study on pentecostal worship in the Azusa Street Revival Movement : focusing on worship leadership : 예배인도를 중심으로 김영화 p. 61-86

한국교회 설교학의 개척자 청해(靑海) 정장복의 설교론과 그 자취 = Homiletic theory and traces of Dr. Chang-Bok Chung as a pioneer of preaching in the Korean church 이현웅 p. 87-114

비언어적 요소가 설교 전달에 미치는 영향에 관한 연구 = A study on the impact of non-verbal elements on sermon delivery 박문석 p. 115-139

여성의 영적 성숙을 위한 침묵 수행 = The practice of silence for women’s spiritual growth 백은미 p. 141-166

토마스 머튼의 관상적 삶의 태도와 윌프레드 비온의 ‘기억도 욕망도 없는 상태’에 관한 비교연구 = A comparative study of Thomas Merton's contemplative attitude and Wilfred Bion's ‘state of being without memory or desire’ 김남훈 p. 167-190

일치를 향한 여정 = The journey towards union with God : the mysticism and spirituality of Evelyn Underhill : 이블린 언더힐의 신비주의 사상과 영성 김태훈 p. 191-215

기독교교정상담 수립 가능성과 그 방향 = Possibility of establishing Christian correctional counseling and its direction 전요섭 p. 217-244

정신역동 관점에서 본 ‘돌봄 구조 속 주체의 자기애 욕구 충족 심리’ 연구 = A study on ‘the psychology of satisfying the subject’s need for narcissism within the care structure’ from a psycho-dynamic perspective 고유식 p. 245-271

ChatGPT의 할루시네이션 문제와 고기능 자폐환자의 현실 인식 어려움에 관한 기독교적 비평 = ChatGPT's hallucination problem and the reality perception difficulties of individuals with high-functioning autism : a Christian critique 윤이상 p. 273-294

집단상담 리더 경험에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the experiences of group counseling leaders : focusing on Tae Ki Chung’s spiritual healing group : 정태기의 영성치유집단을 중심으로 백정미 p. 295-323

성인의 성형중독에서 열등감의 개선을 통한 치료 = Treatment through improvement of inferiority in plastic addiction in adults : based on Adler's theory of inferiority : 아들러의 열등감이론을 중심으로 곽수연 p. 325-343

꿈의 해석을 통한 현대 기독교인의 치유 = Healing modern Christians through dream interpretation : focusing on the application of Carl G. Jung's dream analysis theory : 칼 융(Carl G. Jung)의 꿈 분석 이론 적용을 중심으로 임현우 p. 345-374

중년 기독교인의 부부갈등 회복과정 연구 = A study on the process of marital conflict recovery among middle-aged Christians : focusing on spiritual well-being : 영적 안녕감 중심으로 서경애 p. 375-400

기술 시대 행복에 관한 윤리적 논의와 영적 행복 = Ethical discussions of happiness in the age of technology and spiritual well-being 이은경 p. 401-424

생성형 AI 시대의 학생주도적 활동수업 사례 연구 = A case study on student-led activity classes in the era of generative AI 유선희 p. 425-447

한국교회 청년부 신앙을 위한 기독교 교육적인 모색 = A Christian educational exploration for the faith of the youth ministry in the Korean church 강문규 p. 449-481

예비 종교 교사 대학생의 정체성 탐색 = Exploring the identities of prospective religion teacher college students : applying the photovoice method : 포토보이스 방법을 적용하여 최지원 p. 483-515

교회에서 평생교육 활성화 방안 탐색 = Exploring ways to vitalize lifelong education in the church 윤옥한 p. 517-537

한국의 미(美)의 정신문화적 배경과 한류의 방향 = The spiritual-cultural foundation of Korean beauty and the direction of Hallyu 최성훈 p. 539-562

다문화사회 선교를 위한 선교적 교회론의 함의 = Implications of missional church for multicultural society missions : focusing on children of multicultural families : 다문화가정 자녀들을 중심으로 단안드레 p. 563-591

초연결사회, 제 3의 장소로서의 교회 공간 형성 방안 고찰 = A study on forming church spaces as third places in the hyper-connected society 양현준 p. 593-619

트라우마의 신체 경험 치유의 목회적 의미와 프락시스 = Pastoral meaning and praxis of the somatic experiencing of trauma 최창국 p. 621-644

로버트 M. 제라시 교수의 사상 = The thought of Prof. Robert M. Geraci 송용섭 p. 645-669

「한국여성신학」지를 통해 본 기독 여성 주체의 탄생에 대한 연구 = A study on the birth of Christian women subjects seeing through Journal of Korean Feminist Theology 이난희 p. 671-702

이스라엘의 정신 "후츠파"가 실천신학에 끼친 영향에 관한 연구 = The influence of the Israeli spirit of "chutzpah" on practical theology 김태승, 하충엽 p. 703-727

생명복제의 현황과 전망에 관한 기독교 윤리적 고찰 = The status and prospects of cloning : a Christian ethical reflection 김은호 p. 729-753

「靑年」(1921-1940)에 나타난 성경적 평화담론과 기독교윤리적 함의 = Discourses of biblical peace in YMCA’s journal “The Young Man”(1921-1940) and Christian ethical implications 이장형, 안수강 p. 755-778