본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

The purpose of this study is to reexamine the meaning of Qu Qiubai’s mass media activities and literary language theory developed in the 1920s and 1930s from a mediological perspective. Qu Qiubai tried to form a socialist ecosystem through newspaper and magazine media such as 『Xinqingnian(新靑年)』 quarterly ·『Qianfeng(前鋒)』·『Rexueribao(熱血日報)』·『Hongsezhonghua(紅色中華)』. Qu Qiubai attempted to form a Chinese socialist ecosystem through mass media such as newspapers and magazines. In other words, for Qu Qiubai, these mass media were a medium to transfer Western Marxism and Leninism to China, and were a media mechanism to convey such affect when it encountered national problems and needed to be amplified more complexly. In addition, Qu Qiubai’s mediological thinking appears to have served as the background for discovering the value of Lu Xun’s Za-Wen(雜文) writings.

Qu Qiubai’s theory of literary language, developed in the 1930s, criticized the limitations of the May Fourth Modern Language Movement(五四白話文運動) and changed Chinese linguistic order from the “Guoyu(國語)-Chinese characters(漢字)” system to “Putonghua(普通話)-Latinization of Chinese characters” in order to create a literary language for the working masses. Qu Chubai’s theory of literary language was found to have similar aspects to the “alphabetical heroism” mentioned by Regis Debray. Qu Qiubai’s literary language theory based on the Putonghua(普通話) can be evaluated as originating from anti-traditional and postcolonial thinking to overcome it based on the reality of China in the 1930s, not a blind transplant into Western alphabet culture.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
한국적 중국 담론의 가능성에 관하여 = On the possibility of Korean-Chinese discourse : 2024년도 중국현대문학학회 라운드테이블 참관기 박민호 p. 7-26

한국 중국현대여성문학 연구 30년의 회고와 전망 = Retrospection and prospect of the research on the modern Chinese women's literature in Korea 김은희 p. 29-60

뤄충(羅瓊)의 생애로 읽어보는 중국공산당의 부녀공작 = Women-work of CPC : focusing on Luo Qiong(羅瓊, 1911-2006)'s life 장수지 p. 61-89

성평등 노동, 원칙의 당위성과 실천의 곤혹 = Gender equality in labor, justification of principle and embarrassment in implementation : a focus on the implementation of equal pay for equal work regardless of gender in the early PRC : 중화인민공화국 초기 성별 동일노동 동일임금의 실천을 중심으로 박석진 p. 91-135

1980년대 시장화개혁과 중국 여성 = Market reform and Chinese women in the 1980s : focusing on discourses of 'care' and 'labor' : ‘돌봄’과 ‘노동’ 담론을 중심으로 김미란 p. 137-177

국가-민족에 대한 균열 시도와 지점 찾기 = Finding the point of crack against state-nation discourse : focus on Hainan's Body Sacrifice, Sun Pin's Body Made of Bronze : 쑨핀(孫頻)의 「청동으로 된 몸(青銅之身)」과 하이난(海男)의 『신체 제사(身體祭)』를 예로 김서은 p. 179-209

영화 「와호장룡(臥虎藏龍)」 속 玉嬌龍의 쿠얼(酷兒)적 의미 탐색 = Exploring the queerness of the heroine in Crouching Tiger, Hidden Dragon 유은하 p. 211-238

신시대 중국 고등어문교육과 교과서에 나타난 문화 정체성 내재화 연구 = Research into the internalization of cultural identity in the new era of Chinese high school language arts education and textbooks : a comparison of the 2004 and 2019(revised in 2020) editions : 2004년 판과 2019년 판(2020년 개정)의 비교를 중심으로 한담 p. 239-266

중국 현대문학 작품 속 유언비어를 바라보는 시선 = A look at rumors in contemporary Chinese literature : based on the Great Kanto Earthquake : 관동대지진을 중심으로 고현진 p. 267-292

루쉰(魯迅)의 희망과 절망 그리고 페퇴피 시(詩)의 번역 = Lu Xun's hope and despair and the translation of Petöfi's poems : "shield of hope" or "sword of despair"? : ‘희망의 방패[希望之盾]’냐, ‘절망의 검[絶望之劍]’이냐? 홍석표 p. 293-332

매개학적 관점에서 본 취추바이의 문학언어론 = Quqiubai's literary language theory from a mediological perspective 조현국 p. 333-362

중국 17년 시기(1949~1966) 공농병(工農兵) 작가 양성 기제 초탐(初探) = A preliminary exploration of the writer training mechanism for Chinese workers, peasants, and soldiers in the 17 year period(1949-1966) 김소영 p. 363-392

2017년~2019년 중국 대륙 대중영화의 동향과 의미 분석 = Analysis of trends and meaning of popular films in mainland China from 2017 to 2019 서윤정 p. 393-422

중국 영화 산업의 ‘불안한 발전과 팬데믹 위기’ 시기(2016∼2022년)에 관한 고찰 = A study on the Chinese film industry in the period of 'the precarious growth and the COVID-19 pandemic crisis'(2016∼2022) 유경철 p. 423-460

가(歌)⋅요(謠)⋅곡(曲)의 해부학 = An anatomy of song(歌), ballad(謠) and tune(曲). 2, The case of the early pop music in Shanghai, Hong Kong, and Taiwan. 2, 상하이, 홍콩, 타이완에서 早期 유행음악의 용어에 대한 고찰 신현준 p. 461-509