본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

18세기 후반 노론을 대표하는 석재 윤행임(1762~1801)과 기호남인을 대표하는 다산 정약용(1762~1836)은 각각 자신의 저서인 『신호수필_맹자』와 『맹자요의』를 중심으로 ‘인물성이론’을 전개해 나갔다. 이들 두 사람은 같은 해에 출생하였다. 비록 당색은 달랐지만, 정조의 총애를 한 몸에 받으며 조선 후기 사상사의 일면을 대표하는 학자로서 자신의 길을 묵묵히 걸어 나갔다. 당시 학계는 주자학 내부에서 호락논쟁을 거치면서, ‘인물성론’에 대한 관심이 꾸준히 제기되고 있었다. 윤행임은 남당 한원진의 ‘호론적 주자학풍’을 계승하며, ‘人’·‘物’이 하늘에게서 부여받은 ‘본연지성’은 엄연한 차이가 있고 이는 각각의 기질을 통해 확인할 수 있다고 보았다. 그는 오직 ‘인간’만이 이 모두를 온전히 갖고 태어난 존재로 인식하면서 주자 성리학의 인본주의를 대변하였다. 반면, 정약용은 주자학의 비판적 수용을 통해 ‘성즉리’와 ‘본연지성’을 각각 ‘기호’와 ‘도의지성’으로 풀이하였다. 특히, ‘사물’에는 ‘기질지성’만 존재하여 인간과의 차이점이 확연하다는 사실을 강조하였다. 이것은 당시 시대적 상황과 변화에 맞물려 관념에 치우친 주자학적 사고체계에 대한 비판적 시각으로 나타나 ‘인간’과 ‘실질’을 중시하는 실천적 사상관을 생성해냈다. 두 인물은 ‘인물성이론’을 주장하고 유학의 본지와 맹자의 ‘性善’을 실현하고자 했다는 점에서는 동일하지만, 기본적으로 ‘성’에 대한 인식이 달랐기 때문에, 윤행임과 정약용의 논리에는 차이가 있었다.

In the late 18th century, Seokjae Yoon Haeng-im (1762-1801), who represented Noron, and Dasan Jeong Yak-yong (1762-1836), who represented Kiho Namin, focused on their works, 『Shinho Essay_Mencius』 and 『Mencius- youi』, respectively. ‘Inmulseongi theory(Theory on difference of nature of humans and things)’ was outspread. These two people were born in the same year. Although they had different political affiliations, he received King Jeongjo's favor and quietly walked his own path as a scholar representing aspects of the history of thought in the late Joseon Dynasty. At the time, interest in ‘Inmulseon theory(Theories about the nature of humans and things)’ was constantly being raised in the academic world as the the Horak Debate. Yoon Haeng-im inherited Namdang Han Won-jin's ‘Horon's Neo-Confucian style’ and believed that there was a clear difference in the ‘Original nature’ given to ‘human’ and ‘objects’ from heaven, and that this could be confirmed through each temperament. He represented the humanism of Neo- Confucianism in Zhu Xi, recognizing that only ‘humans’ are born with all these things intact. On the other hand, through critical acceptance of Confucianism, Jeong Yak-yong interpreted ‘Nature is the principle’ and ‘natural intelligence’ as ‘The Theory of Human Nature as Moral Inclination’ and ‘The Nature of Way and Righteousness’ respectively. In particular, he emphasized the fact that ‘objects’ only have ‘Physically endowed nature’, so their difference from humans is clear. This appeared as a critical view of the Confucian thinking system, which was biased towards ideas, in line with the situation and changes of the time, and created for a practical ideological view that placed emphasis on ‘human’ and ‘parenchyma’. The two figures are the same in that they advocated the 'Inmulseongi theory(Theory on difference of nature of humans and things)' and sought to realize the origins of Confucianism and Mencius' 'human nature is good', but because their perceptions of 'Original nature' were fundamentally different, Yoon Haeng-im and Jeong Yak-yong's There was a difference in logic.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
율곡 『순언』의 중요 개념에 대한 재검토 = A reappraisal of the core concepts of the Suneon : focused on the concepts concerning Dao and Xin : 도체(道體)와 심체(心體)를 중심으로 김학재 p. 7-33

형가(荊軻)에 대한 조선(朝鮮) 지식인들의 평가 및 그 의미 연구 = A study on the evaluation of Jingke by the intellectual of Joseon and its signification 김경회 p. 35-63

18세기 서일본의 사상적 지형과 반소라이학(反徂徠學) = Ideological topography and anti-Sorai studies in 18th century western Japan : focusing on the Unoga School : 우노가(宇野家) 문인들을 중심으로 이기원 p. 65-90

사행록에 기록된 ‘명·청 교체기’의 의례와 의미 연구 = A study on the rituals and meanings of the 'Ming-Qing Transition' recorded in diplomatic travel logs : focusing on Choi Hyun's <Jocheon Ilrok> : 최현의 『조천일록』을 중심으로 정영문 p. 91-116

<심청전>의 현대적 변용 양상을 통해 본 한국인의 가치관 = Korean values seen through the modern transformation of <Simcheong-jeon(심청전)> 남은경 p. 117-142

대한제국기 자수 노안도(蘆雁圖) 병풍과 병풍장에 대한 연구 = A study on Jasoo Noando folding screen and the maker of folding screens in the Korean Empire : focusing on the collection of the Seoul Craft Museum : 서울공예박물관 소장품을 중심으로 장경희, 정무련 p. 143-175

촌은(村隱) 유희경(劉希慶)의 ‘자연시’의 특성 고찰 = A study on the characteristics of rural themes in Yoo Hee-Gyung’s ‘nature poetry’ 유육례 p. 177-195

『주역참동계』의 ‘월체납갑설(月體納甲說) 연구 = A study on the theory of Yue Ti Na Jia(月體納甲說) in the Zhouyi Cantongqi (周易參同契) 김광현 p. 197-222

『맹자』 해석에 나타난 尹行恁과 丁若鏞의 人物性異論 비교 = Comparison of theory on difference of nature of humans and things of Seokjae Yoon Haeng-im´s and Dasan Jeong Yak-yong´s as shown in the interpretation of 『Mencius』 : focusing on 『Shinho Essay_Mencius』 and 『Mencius-youi』 : 『薪湖隨筆_孟子』와 『孟子要義』를 중심으로 남윤덕 p. 223-250