본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

현재 우리는 생성형 인공지능의 기술적 가능성과 발전에 대한 경이로움과 판단 유보를 동시에 보이고 있다. 4차 산업혁명의 첫 번째 쇼크인 알파고의 바둑 경기는 인공지능 혁신을 촉발했지만, 두 번째 쇼크인 ChatGPT는 인공지능에 대한 두려움을 불러왔다. 생성형 인공지능으로 촉발되는 여러 윤리 문제를 고려할 때 인류는 ‘윤리적 진공상태’에 빠져있다. 본 연구는 생성형 인공지능 시대에서 제한된 AI, 윤리적 AI, 지속 가능한 AI의 필요성을 강조한다. 제한된 AI는 위험 관리를 위한 규제 방안을 모색하고, 윤리적 AI는 윤리적 기준 설정과 자발적 윤리적 행위를 강조한다. 지속 가능한 AI는 생태 공동체에 미치는 부정적 영향을 줄이고 글로벌 협력을 통해 지속가능성을 보장하는 것을 목표로 한다.

Currently, we exhibit both awe and cautious judgment regarding the technological potential and advancement of generative artificial intelligence. The first shock of the Fourth Industrial Revolution, represented by the Go game with AlphaGo, triggered innovation in AI, while the second shock, embodied by ChatGPT, has provoked fears about AI. Considering the various ethical issues prompted by generative AI, humanity finds itself in an 'ethical vacuum.' This study emphasizes the need for restricted AI, ethical AI, and sustainable AI in the era of generative AI. Restricted AI seeks regulatory measures for risk management, while ethical AI focuses on establishing ethical standards and encouraging voluntary ethical practices. Sustainable AI aims to mitigate negative impacts on ecological communities and ensure long-term sustainability through global cooperation.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
증거에 기반을 둔 윤리교육의 현실과 과제 = Reality and challenges of evidence-based ethics education 김국현 p. 1-24

빅데이터 연구윤리의 학습과 교육에 관한 연구 = A study of learning and education of research ethics of big data : with emphasis on the 2022 revised moral education curriculum : 『2022 개정 도덕과 교육과정』을 중심으로 김병연, 장유정, 송선영 p. 25-56

Integrating generative AI in multicultural education = 다문화 교육에서의 생성형 AI 적용 : 가능성과 도전 : potentials and cautions Luo, Yang, Seo, Eun Sook p. 361-385

통일교육 교수학습 방법 연구 동향과 과제 = Research trends and tasks in teaching and learning methods for unification education 이슬기 p. 335-359

학교 통일교육지침의 전개과정, 평가 그리고 사회적 합의 방안 = Development process, evaluation, and social consensus plan of school unification education guidelines 김홍수, 조수경 p. 307-334

하버마스-롤스 논쟁의 자립성/겸손 딜레마와 중첩적 합의 재해석을 통한 극복 = Habermas-Rawls debate’s freestadingness/modesty dilemma and its overcoming through overlapping consensus reinterpretation 한희창 p. 283-306

막스 셸러(M. Scheler)의 철학적 여정 = Max Scheler’s philosophical journey from ‘non-formal value ethics’ to ‘philosophical anthropology’ : ‘실질적 가치 윤리학’에서 ‘철학적 인간학’으로 이을상, 이인재 p. 83-105

생성형 인공지능의 잠재적 위험과 새로운 방향성 모색 = Exploring the potential risks and new directions for generative artificial intelligence 변순용 p. 107-138

칸트 윤리학의 가치론 분석 = An analysis of value theory in Kant’s ethics 김상돈 p. 139-168

어떤 경우에 “왜 도덕적이어야 하는가?”라는 질문은 무의미한가? = In what cases is the question “why be moral?” meaningless? 김남준 p. 169-195

‘담론하다’의 고대 그리스적 의미 = The ancient Greek meaning of ‘discourse’ : ethical implications of ‘exchanging speeches with others’ in Heidegger’s Logos interpretation : 하이데거의 로고스 해석에 나타난 ‘타자와 말을 주고받는다는 것’의 윤리적 함의 김세현 p. 197-228

W.D. 로스의 다원적 의무론과 규칙결과주의 = W.D. Ross's pluralistic deontology and rule-consequentialism 박언진 p. 229-256

예술시민성의 의의와 내용요소 = The significance and content elements of artistic citizenship 변종헌 p. 257-282

수기치인의 현대적 재해석  = A modern reinterpretation of the ideal of ‘self cultivation and governing people' : focused on the ideal of harmony : 조화의 이상을 중심으로 배제성 p. 57-82