권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구에서는 ‘개념기반 탐구학습 모형에 기반한 간학문적 통합단원(Interdisciplinary Unit by Concept-Based Inquiry: IUC)’ 설계 모형과 IUC 템플릿을 개발하고, 간학문적 통합단원의 설계 가능성을 탐색하는 데 연구의 목적이 있었다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 개념기반 교육과정과 수업의 절차와 개념기반 탐구학습 모형의 절차를 통합하여 4단계의 IUC 설계 모형을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 IUC 설계 모형의 절차는 교육과정 분석하기, 통합단원 목표설정, 통합단원 평가계획, 통합단원 교수ㆍ학습 계획이었다. 또한 본 연구에서는 학교현장에서 IUC 설계를 위한 IUC 템플릿을 개발하였다. 둘째, 본 연구에서는 IUC 템플릿을 활용하여 ‘매체와 함께 하는 우리’라는 통합단원을 예시적으로 개발하였다. ‘매체와 함께 하는 우리’ 통합단원은 국어, 음악, 미술, 영어의 4개의 교과에서 공통적으로 발견되는 ‘매체’를 중심으로 매체의 유형과 기능, 매체의 활용 전략 및 표현방법, 매체와 윤리, 매체의 활용이라는 4개의 개념망을 구성하고, 이들 개념망에 해당되는 핵심 아이디어, 안내 질문, 핵심지식, 핵심기능, 가치 및 태도 등을 개발하였다. 그리고 개념기반 탐구학습 모형의 관계맺기, 집중하기, 조사하기, 조직 및 정리하기, 일반화하기, 전이하기, 성찰하기의 7가지 요소를 반영하여 28차시 분량으로 교수ㆍ학습 경험을 설계하였다. 본 연구에서 개발한 IUC의 설계 모형과 IUC 템플릿이 단위 학교에서 간학문적 통합단원을 설계하는 데 활용될 수 있다는 점에서 연구의 의의가 있었다.
This study aimed to develop a design model and template for an “Interdisciplinary Unit by Concept-Based Inquiry (IUC)” and explore the feasibility of designing interdisciplinary integrated units. The key findings of this study are as follows: First, a four-step IUC design model was developed by integrating the procedures of concept-based curriculum and instructions with those of the concept-based inquiry learning model. This model comprises four procedural phases: curriculum analysis, setting goals for the integrated unit, establishing an evaluation plan for the unit, and planning the teaching and learning experiences for the unit. In addition, an IUC template was developed to facilitate the design of IUCs in school settings. Second, the IUC template developed in this study was used to design interdisciplinary unit titled “Our Lives with Media.” This unit included content from four subjects, namely, Korean language, music, art, and English, centered around the concept of “media,” which is commonly found across these subjects. The unit was structured aroundbased on four conceptual networks: types and functions of media, strategies and methods for media use, media and ethics, utilization of media. For each concept map, big ideas, guiding questions, key concepts, essential skills, values, and attitudes were developed. Moreover, the teaching and learning experiences were designed for 28 sessions, reflecting the seven elements of the concept-based inquiry: engage, focus, investigate, organize, generalize, transfer, and reflect. The IUC procedural model and template developed in this study are significant as they provide a valuable framework for used by individual schools in to design interdisciplinary integrated units.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 대학01
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.