본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 해외 장기체류 경험 유무에 따라 초등 영어 학습자의 영어 쓰기 능력이 어떻게 차이가 나는지를 코퍼스 기반으로 비교 분석하였다. 728명의 초등학생들이 작성한 영어 쓰기 결과물을 코퍼스로 구축하고 Coh-Metrix로 분석하였으며, 주요 분석 항목으로는 단어 수, 평균 문장 길이, 어휘 다양성(TTR), 통사적 복잡성(명사구 밀도, 본동사 앞 단어 수, 명사구 수식어 수), 응집성(참조적 응집성과 의미적 응집성), 접속사 사용, 가독성(FRE, FKGL), 어휘 정보(습득연령, 구체성) 등이 포함되었다. 학년에 따른 분석 측정치가 해외 장기체류 경험 유무에 영향을 받는지를 알아보기 위하여 다변량 분산분석(MANOVA)를 실시하였다. 연구 결과, 학년이 올라갈수록 단어 수와 어휘 다양성이 증가했으며, 해외 장기체류 경험이 있는 학생들이 더 높은 어휘 다양성을 보였다. 이는 자연스러운 영어 노출이 어휘 학습에 중요함을 시사한다. 해외 장기체류 경험은 통사적 복잡성에 큰 영향을 미치지 않았으며, 이는 영어 노출 외에 국어 능력 등 다른 요인이 중요할 수 있음을 의미한다. 해외 장기체류 경험이 없는 학생들이 의미적 응집성과 접속사 사용에서 더 높은 결과를 보여 해외 장기체류 경험이 있다고 해서 우수한 쓰기 능력이 있는 건 아님을 알 수 있었다. 가독성 측정치에서는 해외 장기체류 경험이 있는 고학년 학생들은 미국 7학년 수준의 글을 썼으며, 해외경험이 없는 고학년은 미국 5학년 수준의 글을 작성하였고, 해외 장기체류 경험 여부에 상관없이 저학년은 미국 4학년 수준의 글을 산출하여 비교적 높은 수준을 보였다. 어휘 정보 중에서 습득 연령과 구체성은 해외 장기체류 경험과 상관이 없었다. 결론적으로, 해외 장기체류 경험 없이도 우수한 영어 쓰기 능력을 갖출 수 있음을 확인하였고, 초등 어휘 교수 시 자연스러운 영어 노출과 어휘 학습을 강화할 필요성이 제기된다. 또한, 후속 연구를 통해 공교육 영어 쓰기 교육의 효과적인 방법을 모색해야 하겠다.

The purpose of this study is to compare and analyze differences in elementary school students’ English writing proficiency based on their long-term overseas experiences using a corpus-based approach. The study created a corpus of English writing samples from 728 elementary students and analyzed the samples using Coh-Metrix. The main analysis metrics were word count, average sentence length, lexical diversity (TTR), syntactic complexity (noun phrase density, number of words before the main verb, number of modifiers per noun phrase), cohesion (referential and semantic cohesion), conjunction usage, readability (FRE, FKGL), and lexical information (age of acquisition, concreteness). A multivariate analysis of variance was conducted to examine the influence of long-term overseas experience on these metrics. The results revealed that both word count and lexical diversity improved as the grade level increased, with students who had long-term overseas experience displaying higher lexical diversity. Thus, natural exposure to English is essential for vocabulary acquisition. Long-term overseas experience did not significantly affect syntactic complexity, indicating that other factors, such as native language proficiency, may play a more significant role. Interestingly, students without long-term overseas experience demonstrated higher semantic cohesion and conjunction usage, indicating that overseas experience does not necessarily equate to superior writing skills. Regarding readability, students with long-term overseas experience in higher grades wrote at a level equivalent to 7th grade in the USA, whereas those without such experience wrote at a 5th-grade level, and lower grades produced texts at a 4th-grade level, all of which reflect relatively high proficiency. The lexical information metrics, such as age of acquisition and concreteness, were not influenced by long-term overseas experience. In conclusion, this study confirmed that students can achieve excellent English writing skills even without long-term overseas experience. Therefore, natural English exposure and vocabulary learning should be enhanced in public education. Furthermore, follow-up studies should explore effective methods for teaching English writing within the public education system.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
언식성 기반 한글 교육 프로그램의 개발 및 적용 연구 = Research on the development and application of a Korean language education program based on oracy : focusing on the use of word games and picture books : 말놀이와 그림책 활용을 중심으로 김소희, 이관희, 방은수, 여수연, 조가영, 최영인 p. 1-26

사례기반학습을 활용한 초등학교 기후변화교육 교수·학습 방안 = Teaching and learning method for climate change education in elementary school using case-based learning 이슬기, 이상원 p. 27-51

생태전환교육 관련 초등학교 통합교과 성취기준 비교 분석 = A comparative analysis of achievement standards for integrated elementary school curriculum related to ecological transition education : focusing on the 2015 and 2022 revised curriculum : 2015 개정 및 2022 개정교육과정을 중심으로 최소영, 배주연, 이상원 p. 53-72

학교자율시간 운영에서 초등예술하나 지원사업 연계 방안 = A plan for the operation of the elementary Art Hana Project in school autonomous hours 민병선 p. 73-95

영화와 신체놀이 융합 가족수학 프로그램이 수학 동기와 인식에 미치는 영향 = The effects of a family math program integrating film and kinesthetic play on the motivation and perceptions of mathematics 한지은, 박만구 p. 97-113

책의 리좀과 읽기의 리좀 = Book and reading rhizomes : focusing on Chapter 1 “Rhizomes” of Deleuze and Guattari’s <Thousand Plateaus> : 들뢰즈와 과타리의 『천개의 고원』 1장 ‘리좀’을 중심으로 김도남 p. 115-133

개념기반 탐구학습 모형에 기반한 간학문적 통합단원 설계 = Design of interdisciplinary unit by concept-based inquiry 박일수, 김민섭 p. 135-151

‘다른 사람에게 설명하기’ 활동이 수학 학업성취도, 수학적 성향, 자기주도적 학습 태도에 미치는 효과 = Effects of “explaining to others” on mathematical achievement and dispositions and self-directed learning 김순금, 박성선 p. 153-170

다문화교육 관점에서 캐나다와 한국의 초등사회과 교육과정 비교 연구 = A comparative study of multicultural education in the elementary social studies curriculum of Canada and Korea 황선정, 김정원 p. 171-186

세계시민교육에서 공감 함양을 위한 그림책 활용 = Using picture books to promote empathy in global citizenship education 한유미, 이경윤 p. 187-206

에듀테크 기반 윤리적 소비교육이 초등학생의 환경친화적 태도에 미치는 영향 = The impact of edutech-based ethical consumption education on environment-friendly attitudes of elementary school student 최나라, 한동균 p. 207-224

공간능력의 관점에서 ‘밀기(평행이동)’ 차시의 내용에 대한 초등학생들의 이해 분석 = Analysis of elementary school students' understanding of the content of the “sliding(parallel translation)” lesson from the perspective of spatial ability 최미라, 전인호 p. 225-247

초등영어 교사용 지도서 학생 평가 내용에 대한 교사의 인식 및 활용 실태 탐색 = Teachers' perceptions and utilization of student assessment content in elementary English teacher's guides 이순화 p. 249-268

해외 장기체류 경험 유무에 따른 초등학생 영어 쓰기 코퍼스 비교 분석 = A comparative analysis of elementary students’ english writing corpora based on the presence or absence of long-term overseas experience : using Coh-Metrix : Coh-Metrix 기반으로 유희연, 홍선호 p. 269-292

한국 교육대학 교수의 진성 리더십에 관한 사례연구 = Case study for exploring the authentic leadership of professors at the university of education in Korea : focusing on teachers’ rally for normalization of public education in 2023 : 2023 공교육 정상화 교원 집회를 중심으로 황정훈, 박소영, 박지수, 이지연 p. 293-321

초등예비교사의 교직 적인성 검사 경험 탐구 = Exploring pre-service elementary teachers' experiences with the teaching aptitude and personality test 정상원, 송지환, 임은정, 원성준, 이순아 p. 323-349

초등학교 학교폭력 학교장 자체해결제 개선방안 탐색을 위한 질적 사례연구 = A qualitative case study on improvement measures for the principal's self-resolution system for school violence in elementary schools 차영경, 이재용 p. 351-372