본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

연구목적: 본 연구의 목적은 신체활동 중심의 STEP 프로그램이 중도중복장애학생 부모의 양육스트레스에 미치는 효과를 그 하위요인인 부모 고통, 역기능적 상호작용, 까다로운 아동을 중심으로 알아보는 것이다.

연구방법: 본 연구의 목적을 달성하기 위해 주장애가 지체장애이고, 수반 장애는 청각장애, 지적장애, 정서·행동장애 및 의사소통장애를 지닌 중도중복장애학생 부모 20명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 그리고 기술통계, 구형성 검증, 실험 효과성의 검증 절차를 진행하였고, 이 모든 자료는 SPSS 27.0(win)을 적용하였다.

연구결과: 첫째, 신체활동 중심의 STEP 프로그램은 중도중복장애학생 부모의 부모 고통 영역을 감소시킨다. 둘째, 신체활동 중심의 STEP 프로그램은 중도중복장애학생 부모의 역기능적 상호작용 영역을 감소시킨다. 셋째, 신체활동 중심의 STEP 프로그램은 중도중복장애학생 부모의 까다로운 아동 영역을 감소시킨다.

결론: 도출된 연구결과를 토대로 신체활동 중심의 STEP 프로그램이 중도중복장애학생 부모의 양육스트레스에 미치는 영향에 대한 교육적인 함의와 후속 연구에 대해 제언을 하였다.

Purpose: The purpose of this study was to verify the effects of physical activity-based STEP program on parenting stress of the parents of students with severe and multiple disabilities, focusing on their parental distress, dysfunctional interaction, difficult child which were the subfactors.

Methods: To achieve the purpose of this study, the experimental study was conducted on twenty parents of students with severe and multiple disabilities, having physical disability as a main disability with a hearing impairment, intellectual disability, emotional behavioral disorder, or communication disorder. And the experimental design of the repeated measurement of a single group was applied. In addition, descriptive statistics, sphericity tests, and treatment effectiveness verification procedures were conducted. SPSS 27.0 (win) was utilized for data analysis.

Results: First, the physical activity-based STEP program reduced the factor of parental distress of parents of students with severe and multiple disabilities. Second, the physical activity-based STEP program reduced the factor of dysfunctional interaction of parents of students with severe and multiple disabilities. Third, the physical activity-based STEP program reduced the factor of difficult child of parents of students with severe and multiple disabilities.

Conclusion: Based on the derived results, educational implications and future research on the effect of physical activity-based STEP program on the parents of students with severe and multiple disabilities were suggested.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
장애대학생의 컴퓨터 및 디지털 활용 역량에 대한 대학생들의 경험과 인식 = Experiences and perceptions of college students on computer utilization and digital competencies of students with disabilities : a grounded theory study : 근거이론 연구 박경옥, 김지연 p. 1-22
계량서지학적 접근을 기반으로 한 특수교육과 공학의 연구동향 분석 = Bibliometric analysis of research trends in special education and technology : focusing on Web of Science and Scopus databases : Web of Science와 Scopus 데이터 베이스를 중심으로 손승현, 이예다나, 강영모, 김민서, 유민서 p. 23-47
2022 개정 특수교육 기본 교육과정의 일상생활 활동 교육과정 운영 경험과 지원 요구 = Experience and support needs for implementing the curriculum of daily living activities of 2022 revised basic curriculum in special education 표윤희, 김정연 p. 49-67
특수학교 초등학교, 중학교, 고등학교의 특수교육 기본 교육과정 편성 실태 분석 = Analysis of the organization of the special education basic curriculum for elementary, middle, and high schools in special schools 송승민 p. 69-92
신체활동 중심의 STEP 프로그램이 중도중복장애학생 부모의 양육스트레스에 미치는 효과 = The effects of physical activity-based STEP program on parenting stress of parents of students with severe and multiple disabilities 김영한, 김하영 p. 93-117
유아 통합학급의 교사 협력에 관한 질적 메타분석 = Qualitative meta-analysis of teacher collaboration in early childhood inclusive classrooms : focusing on Martin Buber’s educational philosophy of ‘encounter’ : 마르틴 부버의 ‘만남’ 교육사상을 중심으로 강성리 p. 119-142
지체장애학생 대상 AI 디지털교과서에 대한 특수교사의 요구분석 = The analysis of special education teachers’ needs for artificial intelligence(AI) digital textbooks for students with physical disabilities 이가영, 조아라, 이설희 p. 143-157
텍스트마이닝을 활용한 장애무용예술교육 정책이슈 변화 분석 = Analysis of policy issue changes in disability dance arts education using text mining 이지설 p. 159-173
양육자 코칭-가정 기반 긍정적 행동 지원(PBS)이 장애 유아의 문제행동 및 사회적 상호작용과 양육자의 양육 효능감 및 삶의 질에 미치는 영향 = A study on the effect of home-based positive behavior support (PBS) through caregiver coaching on challenging behaviors and social interactions of children with disabilities and caregivers’ parenting efficacy and quality of life 서규원, 이병인 p. 175-209