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본 논문에서는 중국에서 성립된 위경인 『혈분경(血盆經)』(정식 명칭은『佛說大藏正敎血盆經』) 이 중⋅일 양국의 의례와 민속에 미친 영향을 알아보고, 한국불교에 정착하지 못했던 배경에 대해서도 추정했다. 『혈분경』은 400여자 정도의 작은 문헌이지만, 중국에서 불교뿐만 아니라 도교, 그리고 민간종교에 이르기까지 깊은 영향을 미쳤으며, 일본에 파급되어 다양한 종교적 습속과 구제의식을 형성했던 것을 볼 수 있다. 일본에는 16세기 무로마치시대에 전해진 것으로 보고 있으며, 중국과는 다른 새로운 내용들이 추가되면서 일본 나름대로의 『혈분경』이 전개되어 갔다. 중국 기원의 『혈분경』에서는 여성의 출산혈이 땅과 물을 오염시킴으로써 신과 부처를 모독하는 원초적인 죄를 범하는 것으로 보고 있다. 하지만 일본불교의 『혈분경』 주석 문헌에서는 이보다 원죄의 범위를 더 확장시켜서 출산하지 않은 여성이라도 월경혈을 통해 죄를 짓게 되는 것으로 해석했다. 모친의 은혜에 보답하는 의식과 함께 민간사회에 유행했던 중국의 『혈분경』사상과는 달리, 일본의 경우에는 신토(神道)의 게가레 관념과 융합하면서 혈(血)에 대한 부정관(不淨觀)을 강화시켰으며, 불교교단에서는 이를 포교수단으로 활용했던 모습을 보여준다. 한편, 중국이나 일본과 달리, 『혈분경』 사상이 한국불교 내에 자리 잡지 못했던 배경에 대해서는 『삼국유사』에 수록된 원효와 관음의 고사로 인한 부정/청정에 대한 차별적 관념의 배제, 효사상에 입각한 『부모은중경』의 유행, 생전예수재와 같은 천도의식이 유행했던 것을 제기할 수 있을 것이다.

This paper examines the influence of the Ui-gyeong scripture created in China, which is known as the Hyeolbun-gyeong (officially titled Bulseol-daejangjeonggyohyeolbun-gyeong), on the rituals and folklore of China and Japan. The paper also presents speculations regarding the factors that influenced its failure to establish itself in Korean Buddhism. Although the Hyeolbun-gyeong is a short scripture of about 400 characters, it had a profound influence on not only Buddhism but also Taoism and folk religions in China. It also spread to Japan, where it resulted in the formation of various religious customs and salvation rituals. It is reported that it was introduced to Japan during the Muromachi period during the 16th century, and as new content that differed from the scripture that originated in China was added, a version of the Hyeolbun-gyeong unique to Japan developed. The Hyeolbun-gyeong that originated in China states that a woman’s lochia commits the primary sin of blasphemy against God and Buddha by polluting the land and water. However, in the commentary on the Hyeolbun-gyeong of Japanese Buddhism, the scope of original sin was expanded further, leading to the interpretation that even women who have not given birth can commit sin through their lochia. Unlike the Chinese idea of ​​the Hyeolbun-gyeong, which, along with the ritual of repaying the mother's grace, was popular in the private sector, in Japan, the Hyeolbun-gyeong was combined with the Shinto (神道) concept of Kegare (穢) to strengthen the view of blood as impure, and several Buddhist orders used it as a means of propagation. Regarding why the idea of Hyeolbun-gyeong did not take root in Korean Buddhism unlike it had in China and Japan, we suggest that relevant factors include the exclusion of discriminatory ideas regarding impurity/purity based on the story of Wonhyo and Guaneum recorded in Samguk-yusa, the popularity of Bumoeunjung-gyeong based on the idea of ​​filial piety, and the popularity of rites of passage to heaven such as the Saengjeonyesujae.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
학교폭력 예방을 위한 원불교의 교리적 접근 = The philosophical approach of Won-Buddhism to prevent violence 조상중 p. 41-78

동아시아 삼국의 『血盆經』 신앙 수용에 대한 일고찰 = A study on the acceptance of the three kingdoms of East Asia's Hyulbun-gyeong faith 김성순 p. 79-110

신사리 용어 명칭에 따른 분류와 용례 검토 = A study on the terms of the Sarira that appeared in the sutra translated into Chinese : focusing on the terms of Sariradhātu : 한역경전을 중심으로 김영은 p. 111-147

‘太極’의 위상과 ‘人極’ = The status of 'Taiji' and 'human pole' as an embodiment of anthropocentric thinking : 인간 존엄성의 형상화 이천수 p. 149-180

장자의 자연과 마음 = Zhuangzi's nature and human mind : modern significance of Zhuangzi's idea of ecological equality : 장자 생태 평등사상의 현대적 의의 김인화 p. 181-213

무궁화 차의 상징적 의미 = A symbolic significance of Mugunghwa tea : focusing on 'boundary' as a religious significance : 종교적 의미로서 ‘경계’를 중심으로 문성순 p. 215-243

소태산 박중빈의 정신개벽 사상과 변혁적 중도주의 = Sotaesan Park Jung-bin's thought of the great opening of spirit and the ideas of transformative middle way 허석 p. 9-39