마을교육공동체 정책의 변화 과정에 대한 비판적 분석 = Critical analysis of the change process of the village education community policy : considering the case of the Gyeonggi-do Office of Education : 경기도교육청 ‘경기꿈의학교’(현 ‘경기이룸학교’) 사례를 중심으로
|
이부영, 조상식
|
p. 5-25
|
|
|
|
KOICA 학위연수사업 종료 평가 타당화 연구 = A study on the validation of the KOICA scholarship program end-of-course evaluation survey
|
김지인, 신민경
|
p. 27-49
|
|
|
|
내러티브 교육과정 설계를 통한 창의적 체험활동 활성화 방안 탐색 = Exploring ways to revitalize creative experiential activities through narrative curriculum design
|
이지은
|
p. 51-71
|
|
|
|
학생안전체험시설의 체험형 안전교육 프로그램 교육 효과성 분석 및 개선방안 검토 = An analysis of educational effectiveness for experience-based safety education programs at student safety experience facilities
|
이효정, 신나민, 윤초희, 임광국, 김주환
|
p. 73-94
|
|
|
|
교사양성 교육과정의 문제와 개선과제 분석 = Analysis of issues and areas of improvement in the teacher education curriculum : focusing on the relationship with teacher competencies : 교사역량과의 관련성을 중심으로
|
박상완, 박소영, 박수정, 차성현, 이호준
|
p. 95-121
|
|
|
|
초등학교 교과서 삽화에 제시된 노인 이미지 분석 = Analysis of elderly images presented in elementary school textbook illustrations : focused on social studies and ethics textbooks in accordance with the 2015 revised national curriculum : 2015 개정 교육과정에 따른 도덕과, 사회과 교과서를 중심으로
|
정형수
|
p. 123-146
|
|
|
|
이주민 밀집지역 - 학교 간 연계·협력에 대한 지역사회 관계자의 인식 및 요구 분석 = Analysis of local community stakeholders' perceptions and needs regarding collaboration and cooperation between schools and the community in immigrant-dense areas
|
정소민, 이재창, 윤현희
|
p. 147-173
|
|
|
|
정의적 특성의 요인 구조 파악을 위한 다차원 문항반응모형 = The multidimensional item response model for identifying the component structure of affective traits
|
이용상, 강경석
|
p. 175-187
|
|
|
|
대학 융합교육에 대한 학부생의 인식 분석 및 융합교육과정 운영을 위한 방향 탐색 = Analysis of undergraduate students' perception of convergence education and exploration of direction for convergence curriculum development and operation : a case study of S university : S대학 사례를 중심으로
|
엄유경
|
p. 189-210
|
|
|
|
공동체 역량 함양을 위한 교육봉사활동 강좌에서 교직이수학생의 학습 경험에 대한 연구 = A study on the learning experiences of pre-service teachers in educational volunteer activity course to cultivate community capacity : focusing on Dokdo education from the perspective of sustainable development education : 지속가능발전교육 관점에서 독도 교육을 중심으로
|
강경리
|
p. 211-245
|
|
|
|
Exploring pre-service teachers' perceptions of simulated instruction in secondary teacher training institutes = 중등교원양성기관에서 이루어지는 모의수업에 대한 예비교사의 인식 탐색 : 메타포 분석을 바탕으로 : based on metaphor analysis
|
Jeong, Hanho
|
p. 247-270
|
|
|
|
플립러닝 기반 의과대학 교육에서 학생들이 인식하는 좋은 수업의 특징 분석 = Analysis of good class characteristics perceived by medical students in flipped learning-based medical school education : application of text mining techniques : 텍스트 마이닝 기법 적용
|
권효진, 채수진
|
p. 271-286
|
|
|
|
College students’ attitudes towards English = 대학 교양 영어에 대한 학습자의 태도 연구 : 필요성, 언어 기능별 중요도 및 선호하는 과목 중심 : necessity, skills improvement, and course preferences
|
Shin, Miyoung, Kim, Heejung, Lee, Nari
|
p. 287-309
|
|
|
|
공통상황문항을 통한 대학생 역량 점수의 비교 가능성 = Comparability of college student competency with anchoring vignettes
|
민경석
|
p. 311-329
|
|
|
|
대학생의 행동조절전략과 성장마인드셋 증진을 위한 단기 온라인 프로그램 개발 요구 분석 = Needs assessment for a short-term online program to improve college students’ behavioral regulation strategies and growth mindset
|
한수연, 김은예, 고한나, 박용한
|
p. 353-379
|
|
|
|
대학생의 사회비교경향성과 소셜미디어 중독경향성 관계에서 자기개념명확성과 소외두려움의 순차매개효과 = Sequential mediation effects of social comparison orientation, self-concept clarity, and fear of missing out on social media addiction proneness among university students
|
권명현, 이경순
|
p. 381-402
|
|
|
|
한국 내 중국인 유학생의 학업적 자기효능감이 자기주도 학습능력에 미치는 영향 = The effect of academic self-efficacy of Chinese students in Korea on self-directed learning ability : focusing on the moderating effects of professor-student interaction : 교수-학생 상호작용의 조절효과를 중심으로
|
왕가진, 양정호
|
p. 403-431
|
|
|
|
조선족의 한국유학자본 형성에 관한 사례연구 = Case study on the formation of Korean study abroad capital by Korean-Chinese students : graduate experiences of PhD holders in the humanities and social sciences at Korean universities : 인문・사회계열 박사학위자의 대학원 경험을 중심으로
|
강미선
|
p. 433-460
|
|
|
|
학교 통일교육의 통일담론에 관한 연구 = Study on the unification discourse of school unification education : analysis of high school [life and ethics] textbooks : 고등학교 [생활과 윤리] 교과서 분석을 중심으로
|
김상무
|
p. 461-484
|
|
|
|
인공지능 수학 ‘이미지 처리’ 수행평가를 위한 루브릭 개발 및 타당화 = Development and validation of a rubric for performance assessment based on artificial intelligence mathematics
|
정의선, 김동심
|
p. 485-510
|
|
|
|
성장혼합모형을 적용한 행복감 변화 및 영향요인 탐색 = Exploring the change trajectory and determinants of happiness from late adolescence to early adulthood : applying a growth mixture model : 후기 청소년기부터 초기 성인기까지
|
김연
|
p. 511-535
|
|
|
|
어느 50대 중반 체육 교사의 자기 존재 탐구 = A mid-50s physical education teacher's existential exploration
|
박인서
|
p. 537-558
|
|
|
|
한국 중학교 교사가 이해하는 '교사의 책임' = Understanding “teacher responsibility” among Korean secondary school teachers
|
유지한, 지미영, 마루시, 이채은, 정정훈
|
p. 559-586
|
|
|
|
또래동기분위기와 교사의 상호소통방식이 기대결과수준에 미치는 영향 = Basic psychological needs and achievement goals as mediators in the relationships between peer motivational climate, teacher communication styles, and expected outcomes : 기본심리욕구와 성취목표의 매개효과
|
안현선, 천승현, 이지수
|
p. 587-613
|
|
|
|
초·중등 교사가 지각하는 TPACK 수준에 따른 AI 융합교육 역량 교육 요구도 분석 = Analysis of the training needs for AI convergence education competency according to the level of TPACK perceived by K-12 teachers
|
엄우용
|
p. 615-636
|
|
|
|
중등 과학교사 핵심역량에 대한 교육 요구분석 = Analysis of educational needs related to secondary science teachers’ core competencies
|
김영준, 손연아
|
p. 637-665
|
|
|
|
중학생의 진로성숙도 검사 개발 및 타당화 연구 = Development and validation of a career maturity inventory for middle school students
|
김동일, 박인후
|
p. 667-687
|
|
|
|
지적장애인의 또래 상호작용 및 또래 관계 향상을 위한 국내외 중재연구 동향 및 과제 고찰 = Trends and tasks in domestic and international intervention research to improve peer interaction and peer relationship of people with intellectual disabilities
|
나지회, 안해님, 김지민, 정지윤, 이숙향
|
p. 689-719
|
|
|
|
강점인식기반 진로내러티브 프로그램에 대한 탐색적 연구 = Exploratory study on a single-session strengths awareness-based career narrative program for adolescents : 단회성 진로교육에 참여한 청소년을 중심으로
|
김진선, 정윤경, 이민정, 신주연
|
p. 721-740
|
|
|
|
학생선수의 성취목표성향과 내적동기, 운동지속의도의 관계 = Relations[h]ip between achievement goal orientation, intrinsic motivation, and exercise adherence in[t]ention among student-athletes
|
김서호, 정윤영, 염세준, 이지연, 최유정, 천성민
|
p. 741-757
|
|
|
|
담임교사가 교체된 6학년 2학기 학급운영 질적 사례연구 = Qualitative case study of classroom operations in the second semester of 6th grade following classroom teacher replacement
|
한학범
|
p. 759-790
|
|
|
|
초등학생들의 온라인 뉴스 읽기 경험에 대한 질적 연구 = Understanding the online news reading experiences of elementary school students : implications for social studies news literacy education : 사회과 뉴스 리터러시 교육의 함의를 중심으로
|
이윤정, 은지용
|
p. 791-818
|
|
|
|
아동의 미디어중독에 대한 개인별 변화궤적 분류 및 영향 요인 = Classification of individual change trajectories and factors influencing media addiction in children
|
최종근
|
p. 819-839
|
|
|
|
유아의 사회·정서발달을 위한 교사의 개별화 지도 역량에 대한 개념도 연구 = A concept mapping study on teachers’ competencies in individualized guidance for the social and emotional development of children
|
김현수
|
p. 841-861
|
|
|
|
경력계획 연구의 체계적 문헌고찰 = Systematic literature review of career planning : focusing on empirical research in Korea : 국내 실증연구를 중심으로
|
박상오, 배을규, 정찬길
|
p. 863-880
|
|
|
|
MZ세대 조직구성원의 교육훈련 만족과 조직몰입의 관계 = The relationship between training satisfaction and organizational commitment in MZ generation : the mediating effects of organizational trust and job satisfaction and the moderated mediating effect of age : 조직신뢰 및 직무만족의 매개효과와 연령의 조절된 매개효과
|
우성미
|
p. 881-902
|
|
|
|
베트남인 학습자를 위한 한국어 모음의 지각과 산출 오류 양상 비교연구 = A comparative study on the perception and production error patterns of Korean vowels for Vietnamese learners
|
조남현
|
p. 903-929
|
|
|
|
한국어교사의 직무환경이 직무만족과 교수효능감에 미치는 영향 = Impact of job environment on job satisfaction and teaching efficacy of Korean language teachers in the Korea immigration and integration program : 사회통합프로그램 한국어교사를 대상으로
|
이정자, 이미혜
|
p. 931-958
|
|
|
|
전문상담교사의 현장 슈퍼비전에 대한 기대 = School-based supervision expectations of professional school counselors : Q methodological analysis : Q방법론적 분석
|
박혜란, 김희경, 유순화
|
p. 959-978
|
|
|
|
집단상담에서 자발적·비자발적인 참여자의 탈출법 경험 과정 연구 = Group counseling experiences of voluntary and involuntary participants involving the breaking out approach
|
장영아, 권경인
|
p. 979-1005
|
|
|
|
대학생의 인지적 참여 잠재프로파일에 따른 학습성과 차이 검증 = Analysis of cognitive engagement profiles and their impact on academic outcomes among university students
|
김시현
|
p. 331-351
|
|
|
|