본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

이 질적 연구의 목적은 대학 1학년 시기에 소비적인 삶을 살았던 남자 대학생들이 복학 후 경험하는 내적 삶의 전환에 주목하고, 이들의 내적 삶의 전환에 영향을 미친 요인을 탐색하는 것이다. 이 연구는 경남 지역의 4년제 종합 대학 남자 대학생들을 대상으로 진행하였다. 연구 목적을 위해 군 복무를 마친 12명의 군 복학생(인문, 사회, 공학계열)이 심층 면담(60분)에 참여하였다. 자료 분석을 위해 연구자는 Charmaz(2014)의 두 코딩 과정(초기코딩, 집중코딩)을 적용하였다. 연구 결과에 따르면, 학생들은 대학으로의 전환 과정에서 어려움을 겪었다. 즉, 새로운 학업 환경과 인간관계에 적응하고 삶의 목표를 찾는 데 있어 주체적이거나 적극적인 태도를 갖추지 못했다. 그러나 군 복무를 통해 도전과 마주하며 성취감과 자신감을 키웠다. 특히, 다양한 사람들과의 관계에서 유연함을 배우고, 리더십을 발휘하면서 내적 성장의 기회를 얻었다. 이러한 경험은 복학 후 학생들이 더욱 주체적이고 주도적인 자세를 가지도록 이끌었다 . 이와 관련하여, 학생들의 군 경험은 세 가지 주요 요소로 응축될 수 있었다. 첫째, 매 순간 낯설고 극한의 상황에 도전해야 했던 ‘도전경험’, 둘째, 다양한 배경의 사람들과 관계를 맺으며 타인의 삶을 배웠던 ‘관계의 다양성 경험’, 셋째, 자신이 소속되어 있던 조직(분대)을 이끌어야 했던 ‘리더십 경험’이 그것이다. 중요한 점은 이러한 경험이 군 복무 기간 동안 반복적이며 지속해서 이루어졌다는 점이다. 이번 연구에서 확인된 군대에서의 ‘도전’, ‘관계의 다양성’, 그리고 ‘리더십’ 경험이 이들의 ‘주어진 삶’을 ‘주도하는 삶’으로 전환하는 데 중요한 역할을 하였다. 이번 연구를 통해 얻은 결과는 대학 유지 (college retention)와 학생 성공(student success)에 관심을 기울이고 있는 대학 행정가들에게 기초 자료와 유용한 정보를 제공하고, 대학 서비스 개선 방향을 제시하는 데 기여 했다는 점에서 연구의 의의가 있다.

The purpose of this qualitative study is to comprehend the factors that influence the internal transition of student veterans. This study was conducted with male students from a four-year university in the Gyeongnam region. After obtaining IRB approval, advertisements were placed on campus for data collection. For the purpose of the study, 12 military-returned students (from the humanities, social sciences, and engineering fields) participated in in-depth interviews, each lasting 60 minutes. The data was analyzed using Charmaz's (2014) initial coding and focused coding processes. The research finding indicated that students in their first year of college had difficulties adjusting to the new environment and establishing their goals. However, during their military service, they gained various challenges and experiences, which increased their sense of achievement and self-confidence. After returning to their college, they maintained a proactive attitude towards their college life. Student veterans underwent an internal transition, and the factors affecting this internal transition were related to their military experiences. In particular, experiences such as "challenges," "leadership," and "cultural diversity" played a significant role in transitioning their "given life" into a "self-directed life." The important point is that these experiences were repetitive and continuous throughout the military service period. The findings of this study hold significance as they provide foundational data and valuable insights for university administrators concerned with college retention and student success and contribute to guiding improvements in university services.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
민관협력을 통한 항만 도시재생, 요코하마 미나토미라이21 = Urban regeneration of port areas through public-private partnerships : Yokohama Minato Mirai 21 공미희 p. 1-30

도시 관련 諸문제들에 대한 일고찰 = A review of various issues related to urban studies : focusing on ten thought-provoking topics : 열 가지의 생각거리를 중심으로 김성민 p. 31-63

비트겐슈타인과 자아 = Wittgenstein on the self 이상룡 p. 65-94

동진 시기 사문예경논쟁을 통해 본 봉불사대부의 불교 인식 = Examining the perception of Buddhism among scholar-officials supporting Buddhism through the Eastern Jin period's monk reverence controversy 김수진 p. 95-121

14세기 위기, 개경의 再建과 後園 활용 = 14th Century reconstruction in crisis and the utilization of gardens in Gaegyeong 정은정 p. 123-156

해서체 이체자에 나타난 『說文解字』 籒文의 영향 = The influence of ≪Shuowenjiezi≫ Zhouwen in the variant forms of regular scripts 김계화 p. 157-180

19세기 중국 『海國圖志』와 일본『米歐回覽實記』에 수록된 외국 지명 음역 성모 비교 연구 = A comparative study of the initials in the transliterations of foreign place names in the 19th-century Chinese Haiguotuzhi and Japanese Beiokairanjikki 김기원 p. 181-211

從「無题」詩淺探李商隐詩詞彙運用現象 = An exploration of Li Shangyin's vocabulary usage phenomena through 'untitled' poem 崔仲植 p. 213-229

『聚分韻略』제본에 걸친 류(流)섭운의 자음형(字音形)에 대하여 = Kana notations of the rhyme group Liu(流) in four editions of the Shubun-Inryaku 안동니, 이경철 p. 231-249

주절에 대한 연체절의 시간적 의미에 따른 한일어 대응 관계 연구 = A study on the correspondence between Korean and Japanese adnominal clauses and main clauses based on temporal relations 민은진, 손동주 p. 251-281

한미일 안보협력의 역동성 분석 및 전망 = Dynamics analysis and prospects of Korea-U.S.-Japan security cooperation : focused on cases from 2008 to 2016 : 2008~2016년 사례 중심으로 박국흠 p. 283-314

스마트시티의 진화, 디지털 공간과 물리적 공간의 공진화 = The evolution of smart cities, the co-evolution of digital and physical spaces : focusing on the cases of smart city policy in Busan Metropolitan City : 부산광역시 스마트시티 정책 사례를 중심으로 김병기 p. 315-352

북한이탈주민 1인 논평 유튜브 채널에 나타난 비언어 의사소통 연구 = A study on nonverbal communication in a YouTube commentary channels by North Korean defector : focusing on <JungsungsanTV> : <정성산TV>를 중심으로 조위수 p. 353-376

사회연결망의 크기와 강도 집단유형에 따른 개인 정서의 차이 = Difference in individual emotions according to group types of social network size and strength : utilizing latent profile analysis : 잠재 프로파일 분석의 활용 허영주 p. 377-400

튀니지에서 프랑스어권 아프리카 ‘이주・난민’의 혐오 현상에 대한 고찰 = Reflections on the phenomenon of Francophone African ‘migrant-refugee’ xenophobia in Tunisia 임기대 p. 401-422

언론권력에 관한 언론담론 분석 = Journalistic discourse on the media power : 김영삼 정부에서 노무현 정부까지 신문사설을 중심으로 이정훈 p. 423-469

부산에 대한 국내 뉴스 보도의 프레임 연구 = A study of the framing of domestic news coverage of Busan : implications for Busan’s internationalization : 부산 국제화에 대한 시사점 정호윤 p. 471-491

메가시티 학술담론의 형성과 구조 = The formation and structure of academic discourse on megacities in Korea 정현일, 우동준 p. 493-520

텍스트 마이닝을 활용한 의과대학생의 동료평가 경험 분석 = Analysis of medical students’ experiences with peer assessment using text mining 주현정, 박효진 p. 521-542

다문화 초등학생이 지각한 부모양육태도와 국가정체성의 관계 = The relationship between parenting attitudes and national identity as perceived by multicultural elementary school students : application of a multivariate latent growth model : 다변량 잠재성장모형의 적용 윤정훈, 이기쁨, 김준성 p. 543-565

청소년의 부정적 자동적 사고 및 우울감 감소를 위한 인지행동 독서치료 프로그램 효과 연구 = A study on effects of cognitive behavioral bibliotherapy program to reduce negative automatic thought and depression in adolescents 서은정, 정지현 p. 567-590

언어 네트워크 분석을 활용한 보육실습에서의 수업 실연 경험 연구 = Using language network analysis to examine teaching demonstration experience in childcare practicum 이경선 p. 591-611

유아 교사의 소진과 이직 의도에 미치는 잡 크래프팅의 상대적 영향력 = The relative influence of job crafting on burnout and turnover intention of early childhood teachers 김하영, 이정화 p. 613-631

공유리더십, 내용적 경력정체, ISA몰입, 지식공유, 적응수행 간 구조적 관계 = Structural relationships among shared leadership, job content career plateauing, ISA engagement, knowledge sharing, and adaptive performance : focusing on the coping and buffering effects of the job demands-resources model : 직무요구-자원 모델의 대처, 완충효과를 중심으로 강효주, 박혜성, 강지운 p. 633-669

군 복무를 경험한 학생들의 대학 생활 태도 변화와 요인 탐색 = Exploring changes in college life attitudes and factors among students who have completed military service 김선영 p. 671-699

대학생의 그릿, 성공에 대한 기대, 실패내성의 관계에서 과제 가치의 조절된 매개효과 = The relationships among grit, expectancy for success, and failure tolerance : the moderated mediation effect of value of task 홍송이 p. 701-729