본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구에서는 울산광역시에서 첫 개소한 발달장애인 평생교육센터의 프로그램 운영 실태를 파악하고, 이를 통해 성공적인 운영 모델을 도출하는 데 목적이 있다. 울산 발달장애인 평생교육센터의 센터장과 실무자 3명, 외부 강사 2명으로 심층 면담을 진행하고 센터를 이용하고 있는 발달장애인의 보호자에게 만족도 설문조사를 하였다. 이 밖에 센터에서 제공받은 문서를 분석하고 진행 중인 프로그램에 참여 관찰을 해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 연속적 비교법과 기술통계를 이용하여 분석하였다. 발달장애인 평생교육센터 서비스 제공자의 인식은 ‘발달장애인 평생교육센터에 관한 인식’, ‘발달장애인을 위한 지원적 역할’, ‘발전을 위한 과제’로 구분돼 12개의 상위 범주와 45개의 하위 범주, 106개의 개념으로 분석되었다. 이용 만족 정도는 5점 만점에 물리적 환경은 4.15(±0.65), 서비스는 4.105 (±0.68), 프로그램은 4.16(±0.65), 전체는 4.13(±0.65)의 높은 수준인 것으로 나타났다. 발달장애인 평생교육센터는 발달장애인의 자립을 위한 센터 역할을 하기 위해서는 명확한 지침에 따른 기능 정립이 필요하며 지속적인 프로그램 개발과 다양한 경험 제공으로 발달장애인의 긍정적인 삶의 태도를 이끌어야 할 것이다.

This study aims to examine the operational status of the lifelong education center for individuals with developmental disabilities, which opened for the first in Ulsan City, and to derive a successful operational model based on the findings. In-depth interviews were conducted with the center director, three staff members and two instructors at the center. Additionally a satisfaction survey was administered to the guardians of individuals with developmental disabilities who use the center. The collected data were analyzed using continuous comparison methods and descriptive statistics. The perceptions of service providers were analyzed into 12 upper categories, 45 lower categories, and 106 concepts in the areas of ‘perception of lifelong education centers for the developmental disabilities’, ‘supportive roles for the developmentally disabled’, and ‘tasks for development’. The satisfaction level was measured on a 5-point scale, showing high scores for the physical environment (4.15±0.65), services (4.105±0.68), programs (4.16±0.65), and overall satisfaction (4.13±0.65).

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
장애인을 위한 인공지능 도구 개발에 관한 체계적 고찰 = A systematic review of the development of artificial intelligence tools for people with disabilities : focusing on domestic studies : 국내 연구를 중심으로 이나핼 p. 1-26

단기상담 훈련프로그램과 자기성장 집단상담이 심리조력가의 자기효능감과 불안에 미치는 영향 = The effects of brief counseling training program and self-growth group counseling on self-efficacy and anxiety : a comparative study on the training of counselors’ professional and human qualities : 전문적 자질과 인간적 자질 훈련을 중심으로 강진구 p. 27-48

가상현실 기반 안전교육이 중학교 지적장애 학생의 안전문제해결력과 수업 흥미도에 미치는 영향 = The effect of virtual reality-based safety education on safety problem-solving skills and course interest in middle school students with intellectual disabilities 양찬수, 최하영 p. 49-75

특수학교 초등교사의 2022 개정 특수교육 교육과정 일상생활 활동 운영 경험과 개선에 대한 인식 = Experience and awareness of improvement of elementary teachers in special schools on daily life activities in the 2022 revised special education curriculum 장영애, 최상배 p. 77-100

초등학교 특수학급에서 자기결정을 지도한 특수교사의 경험에 대한 자문화기술지 = An autoethnography on a special education teacher’s experiences to teach self-determination for elementary students with disabilities in a special class 송선지, 서효정 p. 101-128

다빛 프로그램을 활용한 장애공감활동이 초등학생의 공감능력과 장애수용태도에 미치는 영향 = The impact of disability empathy education utilizing the Dabitt program on elementary students' empathy and disability acceptance 배명희, 이수정 p. 129-149

부모의 관점에서 본 희귀난치성 질환이 있는 아동의 학교생활 경험과 교육적 지원 요구 = School life experiences and educational support needs of children with rare and incurable diseases : a parent's perspective 이보람, 이경준, 임수정, 김희수 p. 151-173

탄력, 비탄력 테이핑이 뇌성마비 아동의 발배뼈 높이와 정적 균형에 미치는 영향 = Effects of elastic and non-elastic taping on the navicular bone height and static balance of cerebral palsy 유현남, 한진태 p. 177-192

뇌성마비 아동의 쓰기, 읽기, 칠판보기, 식사하기 활동에 따른 착석 압력 변화 분석 = The analysis of seating pressure changes in writing, reading, blackboard viewing, and eating activities of children with cerebral palsy 이진현, 윤창교 p. 193-211

휠체어 사용성평가에 대한 체계적 고찰 = Systematic review of usability test on wheelchair : focus on domestic study : 국내 연구 중심으로 홍서진, 최현, 권효순 p. 213-228

아급성기 뇌졸중 환자의 인지 및 운동과제가 10m 보행속도에 미치는 영향과 요인 = The effect of cognitive and motor tasks on 10-meter walking speed and associated factors in subacute stroke patients 김은주, 신준호, 김경은, 양성필, 신병주, 최수지, 이준민, 안승헌 p. 229-249

발달장애인 평생교육센터 운영 실태, 서비스 제공자의 인식과 이용자 부모의 만족에 관한 연구 = A study on the operation status, service providers' perceptions, and users' parents satisfaction of lifelong education centers for individuals with developmental disabilities : focusing on the first established institution in Ulsan City : 울산광역시 첫 개소 기관을 중심으로 한민정, 강영심, 홍세복 p. 251-282