본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 Karlsen이 제안한 음악적 행위주체성 개념을 이론적으로 분석하고 이 개념이 초등 음악교육에 갖는 교육적 함의를 도출하는 데 있다. 이를 위해 문헌연구 방법을 활용하여 음악교육철학, 음악사회학, 심리학 등 다양한 학문 분야에서 제시된 선행 이론과 Karlsen의 렌즈 모델을 중심으로 음악적 행위주체성 개념의 이론적 기반을 고찰하였다. 특히 Karlsen이 제시한 개인적 차원과 집단적 차원의 11가지 세부 구성요소와 다섯 개의 포괄 주제를 분석틀로 삼아 초등 음악교육에 적용 가능한 교육적 시사점을 도출하였다. 연구 결과, Karlsen의 음악적 행위주체성 개념은 학생 중심·민주적 수업 설계의 이론적 근거, 교사의 촉진자 역할 재정립, 전인적 성장과 평생학습 기반 조성, 음악과 교육과정의 유연하고 다층적인 재구성, 창의적 교수법 개발 등 다섯 가지 교육적 함의를 제공한다. 본 연구는 Karlsen의 음악적 행위주체성 개념이 초등학생의 음악 경험과 주체성 강화를 위한 교육적 관점을 제공함을 이론적으로 탐색하였다. 향후에는 이론의 현장 적용 가능성을 검토하기 위한 실증 연구가 필요하며 이를 위해 평가 도구 개발, 수업 효과 검증, 사례 분석 등이 주요한 후속 과제가 될 수 있다. 또한 Karlsen의 관점을 반영한 교육과정 설계와 교사 역량 강화도 함께 이루어져야 한다.

The purpose of this study is to theoretically examine the concept of musical agency as proposed by Karlsen (2011) and to explore its educational implications for elementary music education. Employing a literature review methodology, this study draws on interdisciplinary perspectives from music education philosophy, music sociology, and educational psychology to analyze the theoretical foundations of musical agency. Central to the analysis is Karlsen’s lens model, which delineates six individual and five collective dimensions of musical agency, as well as five overarching themes. Using these elements as an analytical framework, the study derives five key implications for elementary music education: 1) theoretical justification for student-centered and democratic instructional design, 2) redefinition of the teacher’s role as a facilitator, 3) promotion of holistic development and lifelong engagement in music, 4) flexible and multi-layered reconstruction of the music curriculum, and 5) development of creative and participatory pedagogical practices. These findings affirm the potential of Karlsen’s model to strengthen students’ agency through meaningful musical experiences in school. The study concludes by emphasizing the need for further empirical research, including development of assessment tools, validation of teaching practices, and classroom-based case analyses, along with curriculum reform and teacher professional development.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
실용음악음향전공 마스터클래스 수업 실행연구 = Masterclass in applied music and acoustics calc running research : focusing on short-form content creation : 숏폼 콘텐츠 제작을 중심으로 이에스더 p. 1-21
복지관 노인의 문화예술교육을 통한 음악 자서전 내용분석 연구 = A content analysis of music autobiographies through arts and culture education for elderly participants at community welfare centers 양보은, 권소희 p. 23-47
문화소외지역 국악 중심 학교 문화예술교육 사례 연구 = A case study on culture and art education at school mainly through Korean classical music in culturally underprivileged areas : focusing on Nanta performance activity : 난타 연주활동을 중심으로 박주만 p. 49-67
한 여배우의 삶과 몸 경험에 관한 소매틱 표현예술치유 기반 내러티브 탐구 = A somatic expressive arts therapy-based narrative inquiry of an actress's life and body experiences 김정은 p. 111-142
칼슨(Karlsen)의 음악적 행위주체성 개념에 대한 이론적 탐색 및 초등 음악교육적 함의 = A theoretical exploration of Karlsen’s concept of musical agency and its implications for elementary music education 박송이 p. 69-86
문화예술에서 향유의 영역 분석을 통한 음악교육 방향 탐색 = A study on the role of culture art education in Korea exploring directions for music education through an analysis of enjoyment 이현수 p. 87-109
미래 교육 패러다임 Education 5.0 담론 속 인간 중심 학습에서의 미적경험기반 교육 가치 탐색 = Exploring the value of aesthetic experience-based education within human-centered learning in the paradigm of Education 5.0 설연경 p. 143-169
멀티모달 AI 기반 미술 해설 코스웨어 개발 = Development of a multimodal AI-based art interpretation courseware : focused on the middle school art curriculum : 중등 미술 교육과정을 대상으로 최유리, 유진, 주경, 오효정 p. 171-200
특수교육에서 사회문화적 역량의 효용성에 대한 제분석 = Analysis effectiveness of socio-cultural competencies in special education : constructing competence through interactions between children with disabilities and teachers : 장애아동과 교사의 상호작용을 중심으로 한 역량 구성 연구 김정숙, 이준용 p. 201-222